De dagen zijn kort en het weer kan in deze tijd van het jaar onstuimig zijn. Ga je met de fiets op pad, dan is het belangrijk om goede verlichting te hebben, want jaarlijks gebeuren er veel ongelukken doordat fietsers in het donker zonder verlichting rijden.

80% van alle fietsers rijdt in het donker met goed werkende verlichting
Over het voeren van fietsverlichting is goed nieuws te melden. Het aantal fietsers dat in Nederland rondfietst zonder functionerend voor- en achterlicht is in twintig jaar fors gedaald. In 2003 had minder dan de helft van de fietsers functionerende voor- en achterverlichting, nu is dat bijna 80%. Bijna acht op de tien fietsers hebben dus goed werkende verlichting. Het percentage rijwielen met ten minste één werkend licht, is nóg hoger: 87% heeft een goede voorlamp, 82% een werkend achterlicht. Twintig jaar geleden lagen die percentages 30% lager.

Dat fietsers steeds vaker goede verlichting voeren, komt mede door de voortschrijdende techniek, stellen RAI Vereniging en Bovag. ,,Bij veel nieuwe fietsen, waaronder e-bikes, is verlichting automatisch ingebouwd in het frame,” vertelt woordvoerster Lise-Lotte Kerkhof van RAI Vereniging. Dergelijke verlichting is veel robuuster dan de oude dynamo.

In welke mate fietsverlichting ongevallen voorkomt, is nog nooit goed onderzocht
Dat goede fietsverlichting ongelukken voorkomt lijkt voor de hand te liggen. Ik vind het dan ook vreemd dat hier nooit goed onderzoek naar is gedaan. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) maakte rond 2010 een analyse waaruit bleek dat het risico voor een fietser om in het donker slachtoffer van een ongeval te worden met circa 17% afneemt bij werkende voor- en achterverlichting. Het onderzoek is echter te summier om conclusies aan te verbinden, stelt de SWOV.

Duidelijk is wel dat het risico op een ongeval in het donker vele malen – van factor 8 keer in de avond tot 35 keer in de ochtend – hoger ligt dan bij daglicht. ,,Fietsverlichting is daarmee heel belangrijk voor je zichtbaarheid”, stelt Veilig Verkeer Nederland. En niet alleen vanwege andere verkeersdeelnemers. Bij 9 op de 10 fietsongevallen is geen ander motorvoertuig betrokken. Te denken valt aan een stuurfout of het niet zien van een paaltje. ,,Met goede verlichting zie je zelf ook beter.”

Waar moet goede fietsverlichting aan voldoen?
Goede verlichting is dus belangrijk en voorkomt ongevallen. Maar aan welke eisen moet fietsverlichting voldoen?

• Het voorlicht moet wit of geel zijn, het achterlicht rood.
• Het licht moet vast aan de fiets zitten, of gedragen worden op borst (voorlicht) of rug (achterlicht).
• Het licht mag niet knipperen en mag andere weggebruikers niet verblinden.
• Extra verlichting is niet toegestaan. Gebruik dus geen led-lichtjes in wielen of meer dan één koplamp.

Tot slot
Het is een ontzettend goede trend dat steeds meer fietsers in het donker met verlichting op pad gaan. Ik hoop dat deze trend doorzet en dat uiteindelijk iedereen met goede verlichting in het donker rijdt!

Heeft u een ongeval gehad met de fiets en heeft u daarbij letselschade opgelopen? Neem dan kosteloos contact met mij op. U kunt mij bereiken op 050-7074742 of e-mailen naar info@smitjuridischadvies.nl.

Bronnen:
www.ad.nl
www.lansingerland.nl