Door: Krista Smit
Op 28 mei 2025 werd in de Tweede Kamer een interessante motie aangenomen van Kamerlid Songül Mutluer (PvdA/GroenLinks). In die motie wordt de regering verzocht te onderzoeken of een verplicht keurmerk voor belangenbehartigers in de letselschade ingevoerd kan worden. Mijn gedachte? Goed om te zien dat de politiek oog heeft voor de signalen die al langer in de branche leven.
Lees de motie op: tweedekamer.nl
Waarom een keurmerk?
Voor slachtoffers is het vaak lastig te beoordelen of een belangenbehartiger echt deskundig is. Daar sta je dan: met letsel, emoties en een wirwar aan partijen. Dan moet je blind kunnen vertrouwen op de juiste hulp. Helaas is dat nu nog niet vanzelfsprekend.
Het WODC-onderzoek ‘De belangenbehartiger bij letselschade’ laat zien dat:
• Lang niet alle belangenbehartigers zijn aangesloten bij een beroepsorganisatie;
• Er daardoor geen toezicht of tuchtrecht op hun handelen bestaat;
• Sommige kantoren werken met no cure no pay-constructies die nadelig uitpakken voor het slachtoffer;
• Er voorbeelden zijn van onrealistische schadeclaims, gebrekkige dossiervorming en emotionele druk op cliënten;
• Slachtoffers vaak geen idee hebben bij wie ze aankloppen en of diegene voldoende juridische of medische kennis in huis heeft.
Een keurmerk bestaat al, maar is nog niet verplicht
Wat veel slachtoffers niet weten: er is al een keurmerk. Het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL) is in het leven geroepen door De Letselschade Raad om de kwaliteit van belangenbehartiging te waarborgen. Het keurmerk stelt onder meer eisen aan:
• Vakbekwaamheid en bijscholing van de belangenbehartiger;
• Transparantie in communicatie en tarieven;
• Een klachtenregeling;
• Klacht- en tuchtrecht via een onafhankelijke commissie;
• Het volgen van de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL).
Ik ben als NIVRE Register-Expert aangesloten bij het NKL. Maar deelname is op dit moment vrijwillig.
De motie van Mutluer vraagt de regering om te kijken naar een verplichte invoering van het NKL. Dat zou betekenen dat alleen belangenbehartigers die aan deze kwaliteitsnormen voldoen, nog hun diensten mogen aanbieden aan slachtoffers van letselschade.
Zekerheid in een kwetsbare situatie
Is een verplichte invoering van het NKL een goede ontwikkeling? Ik vind van wel! Ik hoop dat dit gaat bijdragen aan betere bescherming van slachtoffers en een groter onderling vertrouwen tussen partijen. Niet door nog meer bureaucratie op te leggen, maar juist door duidelijkheid, betrouwbaarheid en professionaliteit in de hele letselschadebranche.
Ik blijf de motie met belangstelling volgen. En natuurlijk blijf ik, zoals ik altijd doe, mijn cliënten bijstaan met toewijding en kennis van zaken.
