Letselschade is vervelend. Helemaal wanneer de afwikkeling op zich laat wachten. Met regelmaat krijgen wij vragen van cliënten over de snelheid van handelen van een tegenpartij. Hoe lang mag de wederpartij eigenlijk over de schadeafwikkeling doen?

 

Wanneer je een schade op een tegenpartij wil verhalen zul je met wettelijk en overtuigend bewijs moeten komen om de schuld van een tegenpartij aan te kunnen tonen. Aan de andere kant moet een tegenpartij, de verzekeraar in de meeste gevallen, in de gelegenheid worden gesteld om een reactie van haar verzekerde te kunnen krijgen op de gestelde claim. Dit zorgt vaak voor vertraging. In veel gevallen krijgt de verzekeraar geen reactie van zijn verzekerde. Hoewel een verzekerde verplicht is te reageren op een schadeclaim, blijkt in de praktijk dat men lang niet altijd reageert.

 

Door beide partijen ondertekend schadeformulier
Mocht de verzekerde van de aangesproken verzekeraar niet reageren, dan volstaat een schadeformulier die door beide partijen is ondertekend. De verzekeraar zal dan, wanneer de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het schadeformulier. Met of zonder reactie van haar eigen verzekerde.

 

Getuigenverklaring
Mocht het schadeformulier niet door beide partijen zijn ondertekend of de toedracht is niet duidelijk, dan kan een getuigenverklaring zeer nuttig zijn. Hieruit moet dan duidelijk de schuld van de tegenpartij blijken.

 

Binnen drie maanden een standpunt innemen
Volgens artikel 4:70 lid 6 WFT neemt de aangesproken (auto-)verzekeraar uiterlijk drie maanden na ontvangst van de aansprakelijkstelling een standpunt in over de aansprakelijkheid.

Soms wacht de verzekeraar nog op informatie van andere organisaties of personen. Denk bijvoorbeeld aan een proces-verbaal van de politie, getuigenverklaring of een reactie van haar eigen verzekerde. In dat geval mag de verzekeraar een voorlopige beslissing nemen door bijvoorbeeld ‘onder voorbehoud’ aansprakelijkheid te erkennen. De verzekeraar geeft daarbij precies aan op basis van welke ontbrekende informatie haar beslissing wellicht alsnog kan wijzigen.

De verzekeraar mag alleen de aansprakelijkheid afwijzen als dat in redelijkheid verdedigbaar is.

 

Tot slot
Wilt u meer weten over termijnen en de duur van een letselschadezaak? Bel ons dan op telefoonnummer 050-7074 742 of e-mail naar info@smitjuridischadvies.nl. Wij helpen u graag!