Hoe gaat het met de verkeersveiligheid in Nederland? Op het eerste oog lijkt dit goed. In 2020 vielen er namelijk 51 minder verkeersdoden dan in 2019. In totaal waren het er 615. En ook de hoeveelheid verkeersslachtoffers is minder. In 2019 waren dit er 21.400, in 2020 zijn dit er 19.700. Waarschijnlijk hebben de coronamaatregelen een positieve invloed gehad. Dat is goed nieuws, maar meteen ook wel zorgelijk. Want de verkeersdrukte is sinds de lockdown van de vorige winter weer flink toegenomen, met op bepaalde dagen recordhoogtes aan files. Bovendien blijft het aantal verkeersdoden al jaren min of meer op hetzelfde niveau terwijl het aantal ernstig verkeersslachtoffers juist in de afgelopen jaren is gestegen (behalve 2020 dan). Om de negatieve trend te keren zijn er dan ook volgens het SWOV extra investeringen en maatregelen nodig. Dit staat in De Staat van de verkeersveiligheid in Nederland 2021 dat het SWOV op 26 november heeft gepubliceerd.

Ook ik vind dat er maatregelen genomen moeten worden, en wat mij betreft is de politiek aan zet. Op 2 december 2021 zal er in de Tweede Kamer een debat plaatsvinden over de verkeersveiligheid. Ik zal dit debat met grote belangstelling volgen.